חוסכים ונהנים: כך בוחרים רכב חסכוני בדלק

יש דרכים רבות באמצעותן ניתן לחסוך בהוצאות הדלק – קבלו מדריך מקוצר לצמצום סעיף הוצאות התדלוק. בכתבה שלפניכם.

כפי שכל בעל רכב יודע, עלות אחזקת הרכב יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים בשנה. ישנם מרכיבים באחזקת הרכב שללקוח אין השפעה עליהן, כמו ירידת ערך למשל, אבל יש גם סעיפים שניתן לצמצם, וצריכת הדלק היא אחד מהם.

קראו עוד: איך לקנות רכב יד שניה ולהישאר בחיים
קראו עוד: איך בוחרים מכוניות מיני יד שניה

מניתוחים כלכליים עולה כי סעיף הוצאות הדלק מתוך סך עלות אחזקת הרכב מגיע לכשלושים אחוזים. זה אולי נשמע מרתיע, אבל החדשות הטובות הן שבעזרת אימוץ של כמה כללי אצבע בסיסיים, ניתן לחסוך הרבה מאוד דלק ולהפחית באופן משמעותי את עלות אחזקת הרכב שלכם.

לבחור חכם, וחסכוני

צריכת הדלק של מכונית מושפעת מגורמים רבים, שניים משמעותיים ביותר הם משקל הרכב ויחידת ההנעה שלו. ככל שהרכב קטן יותר וקל יותר, הוא גם חסכוני יותר. במילים אחרות, אם יש שני כלי רכב בעלי יחידת הנעה זהה, האחד גדול וכבד והשני קטן וקל יותר, הרכב הקטן יותר ירשום נתוני צריכת דלק טובים באופן משמעותי. המסקנה אם כן היא שאם אתם לא זקוקים לרכב גדול, עדיף לבחור ברכב קטן וקל יותר, וכך לחסוך, והרבה.

הגורם המשמעותי השני הוא המנוע. במקרה הזה, כלל האצבע קובע שמנוע בעל נפח קטן יותר יהיה גם חסכוני יותר. זוהי הסיבה שבשנים האחרונות יצרני הרכב בוחרים להשתמש במנועים קטני נפח (אך מתקדמים טכנולוגית) על פני מנועים גדולים, וכן את הפריחה האחרונה של מנועי 3 צילינדרים שלא נראתה בעבר.

לצד המנוע גם לתיבת ההילוכים יש השפעה על צריכת הדלק: תיבה ידנית או רובוטית (חד או דו-מצמדית) תהיה חסכונית הרבה יותר מאשר תיבה אוטומטית קונבנציונלית, ותיבה רציפה תהיה יעילה יותר מתיבה אוטומטית רגילה הודות למספר גדול יותר של יחסי העברה.

היברידית. חסכונית. מרגשת. פריוס
היברידית. חסכונית. מרגשת. פריוס

איך לחסוך בדלק מאחורי ההגה?

גם לאחר הבחירה ברכב קטן וקל בעל מנוע קטן נפח ותיבה רובוטית – כמו טויוטה אייגו למשל שנתון צריכת הדלק שלו הוא 23.8 ק”מ לליטר* – עדיין אפשר להמשיך ולחסוך בדלק, וזאת באמצעות נהיגה חסכונית.

* לדגם טויוטה אייגו רובוטית 2016-2017

הכלל הראשון הוא להשתדל ולנהוג בצורה חלקה כמה שיותר. בלימות רבות והאצות חריפות ותכופות מאמצות את המנוע וגורמות לעלייה משמעותית בצריכת הדלק. נסיעה חלקה עם האצות ובלימות הדרגתיות לעומת זאת מקלה על המנוע ומאפשרת לו לצרוך פחות דלק.

גורם נוסף שמשפיע על צריכת הדלק הוא האווירודינמיות של המכונית וגם עליה אפשר להשפיע – נסיעה מחוץ לעיר עם חלונות פתוחים למשל תביא לעלייה בצריכה. אפשר גם להשפיע על המשקל העצמי של הרכב ולהימנע מסחיבה של משקל מיותר: לא בטוח למשל שצריך לסחוב במכונית את כל הסט המלא הכולל 4 כסאות פלסטיק, שולחן ושמשיה גם במהלך החורף, אבל זה בטוח יפגע בצריכת הדלק של המכונית. גורם שלישי ונוסף שמשפיע על הצריכה הם הצמיגים – לחץ אוויר תקין בכל ארבעת הצמיגים יבטיח נסיעה יעילה וחסכונית.

בחירת רכב חסכוני בדלק: האופציה ההיברידית

דרך יעילה במיוחד לחסוך בדלק שזוכה לפופולריות הולכת וגוברת היא באמצעות בחירה במכונית בעלת הנעה היברידית. טויוטה הייתה זו שהביאה לעולם את בשורת ההנעה ההיברידית עם הפריוס כבר באמצע שנות התשעים, והיא גם היצרנית שמכרה הכי הרבה מכוניות היברידיות עד היום –יותר מעשרה מיליון כאלו!

יחידת הנעה היברידית היא יחידת הנעה המורכבת ממנוע בעירה פנימית, לצד מנוע חשמלי שמקבל את הכוח שלו מסוללה. אגירת האנרגיה לסוללה מתבצעת באחת משלוש דרכים: אנרגיה נאגרת בשעה שהרכב מאיט או בולם, מומרת לאנרגיה חשמלית וממלאת את הסוללה, מנוע הבנזין מטעין את הסוללה, ובדגמי Plug-In Hybrid ניתן להטעין את הסוללות גם ממקור כוח חיצוני.

רכב יד 2 - רק דרך טויוטה סלקט
רכב יד 2 – רק דרך טויוטה סלקט

כשהרכב ההיברידי נוסע, מערכת ניהול הכוח שלו מווסתת את צריכת האנרגיה משני המנועים בהתאם לתנאי הדרך. בעת האצה או נסיעה בעלייה למשל, כשיש צורך בכוח, הוא יגיע סימולטנית משני המנועים – מנוע הבעירה הפנימית והמנוע החשמלי. בשיוט בין-עירוני במהירות גבוהה הרכב ישתמש במנוע הבנזין בלבד, ואילו בנסיעה עירונית איטית אפשר לנסוע במצב EV חשמלי מבלי לצרוך בנזין כלל.

ההבדלים בצריכת הדלק בין מכוניות “רגילות” לבין מכוניות היברידיות הם דרמטיים. טויוטה יאריס היבריד למשל מציעה צריכת דלק מדהימה של 27.8* ק”מ לליטר במסלול משולב! בהשוואה למכונית סופר-מיני ממוצעת, מדובר על צריכת דלק טובה יותר בעשרות אחוזים – נתון שמתרגם לחסכון של אלפי שקלים בשנה. אגב, להנעה ההיברידית יש יתרונות נוספים פרט לחסכון ובהם ידידותיות לסביבה עם פליטת מזהמים נמוכה, שפע של כוח זמין הודות למנוע החשמלי, וחוויית נסיעה ייחודית ושקטה במצב EV.

* לדגם טויוטה יאריס הייבריד ECO 2014-2017

טויוטה הרחיבה את ההצלחה של הפריוס שהיא המכונית ההיברידית הנמכרת ביותר בעולם, וכיום היא מציעה מגוון רחב של דגמים מכל הפלחים עם יחידות הנעה היברידיות וחסכוניות. בשוק הישראלי מוצעים יותר משמונה דגמים היברידיים של טויוטה, שנכללים כמובן בקטגוריה של רכבים חסכוניים בדלק.

טויוטה יאריס ההיברידית מככבת בפלח מכוניות הסופר-מיני, בפלח הקומפקטיות והמשפחתיות ניתן לבחור בטויוטה אוריס היביריד, טויוטה אוריס היבריד סטיישן, בפריוס או בפריוס +, אם חשקה נפשכם במכונית מנהלים תוכלו לבחור בטויוטה קאמרי היבריד שזוכה להצלחה עצומה, ואם אתם חושקים ברכב פנאי תוכלו לבחור בטויוטה C-HR ההיברידי או בטויוטה RAV-4 היברידי.  

לחסוך בדלק מבלי להתפשר

לחסוך בדלק אם כן זה לא רק משתלם, אלא גם פשוט למדי. זה מתחיל בבחירת הרכב שלכם ונמשך בנהיגה חכמה וחסכונית. ההבדלים בצריכת הדלק בין רכב גדול וכבד שנוהגים בו בצורה תזזיתית לבין רכב קטן שנוהגים בו בצורה חלקה הם גדולים, וכך גם חשבונות הדלק שמתקבלים בכל אחד מהמקרים. בחירה חכמה ונהיגה חכמה יכולות לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה.

ויש חדשות טובות עוד יותר, אפשר לחסוך בדלק גם מבלי להתפשר כלל. רוצים לחסוך בדלק אבל זקוקים לרכב גדול? טויוטה פריוס פלוס או טויוטה אוריס היבריד סטיישן יספקו לכם נתוני צריכת דלק מעולים ואת כל המרחב שאתם זקוקים לו. רוצים מכונית מנהלים גדולה ומפנקת אבל בלי הוצאות הדלק הגבוהות שבדרך כלל מתלוות אליה? טויוטה קאמרי היברידית LE נוסעת 17 ק”מ לליטר* במסלול משולב – נתון צריכת דלק שלא הרבה מכוניות סופר-מיני יכולות להתגאות בו. ומה לגבי רכבי פנאי? טויוטה CH-R וטויוטה RAV4 היבריד ירשימו אתכם לא רק בעיצוב המתקדם שלהם, אלא גם בצריכת הדלק הנמוכה שהופכת אותם למשתלמים במיוחד.

* לדגם טויוטה קאמרי היברידית LE 2015-2017

לקנות רכב יד שניה בראש שקט. סלקט
לקנות רכב יד שניה בראש שקט. סלקט
X

לפרטים נוספים
מנציג/ת טויוטה סלקט

ידוע לי כי הפרטים שמסרתי לעיל יכללו במאגר המידע של יוניון מוטורס בהתאם למדיניות הפרטיות